بیمه باربری
حمل و نقل کالاها یکی از اجزای لاینفک هر فعالیت تجاری، بازرگانی یا تولیدی میباشد. اما آنچه در این میان شایان توجه خواهد بود آن است که حادثه هیچ گاه خبر نمیکند و با وجود پیشرفتهای گسترده دانش و فناوری و توسعه زیرساختهای حمل و نقل، همواره احتمال بروز مخاطرات برای محموله های کالای شما وجود دارد. آن چه آرامش را در لحظههای بروز خطر برای شما به ارمغان میآورد، برخورداری از یک بیمه باربری (حمل و نقل کالا) با پوششهای مناسب میباشد.
بیمه باربری از قدیمیترین انواع بیمهنامههاست که به موجب آن، شرکت بیمه در مقابل مبلغی که از شما دریافت میکند متعهد میشود، چنانچه در جریان حمل کالا از نقطه ای به نقطه دیگر در نتیجه وقوع خطرهای موضوع بیمه، کالا تلف شده و یا دچار خسارت گردد، زیان وارده را جبران نماید.
در همین راستا شرکت بیمه پارسیان با ارائه بیمههای باربری تلاش دارد تا امنیت سرمایه شما را در برابر مخاطرات محتمل و غیرقابل پیشبینی فراهم آورد. هدف ما فراهم آوردن خدمات هر چه سریعتر و مطلوبتر برای مشتریان گرامی است.
چرا بیمه باربری، چرا شرکت بیمه پارسیان؟
بیمه باربری وارداتی
این بیمهنامه یکی از اسناد مورد نیاز جهت گشایش اعتبار در بانکها بوده و خطراتی که در حین حمل، کالاهای خریداریشده از کشورهای مختلف جهان به مقصد ایران را تهدید میکند تحت پوشش قرار می دهد.
خطرات تحت پوشش دربیمهنامههای باربری وارداتی/صادراتی/ترانزیت:
- خسارت کلی یا (Total Loss):
- کلوز C:
- کلوز B:
- کلوز A:
معرفی بیمه نامه
خسارت کلی یا (Total Loss):
خسارت های ناشی از، از بین رفتن کل محموله در یک مرحله در اثر آتش سوزی
کلوز C:
این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار میدهد:
- آتشسوزی یا انفجار
- به گل نشستن، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
- واژگونشدن یا از راه یا از خط خارجشدن وسیله حمل زمینی
- تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
- تخلیه کالا در بندر اضطراری
- تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
- فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
- به دریا انداختن کالا جهت سبکسازی کشتی
کلوز B:
این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار میدهد:
- آتشسوزی یا انفجار
- به گل نشستن، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
- واژگونشدن یا از راه یا از خط خارجشدن وسیله حمل زمینی
- تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
- تخلیه کالا در بندر اضطراری
- تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
- فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
- به دریا انداختن کالا جهت سبکسازی کشتی
- علاوه بر این، خطرهای زیر با منظور نمودن درصد یا مبلغی به عنوان فرانشیز (سهم بیمه گذار از خسارت وارده) تحت پوشش این کلوز قرار میگیرند:
- دزدی، دله دزدی ، قلاب زدگی
- آبدیدگی ، روغنزدگی ، پارگی
- شکست، ریزش
- خسارت ناشی از کالای مجاور همچنین، خسارت ناشی از عدم تحویل یک بسته کامل تجاری نیز با پیوست نمودن کلوز PILFERAGE AND NONDELIVERY به کلوز B تحت پوشش این کلوز قرار میگیرد.
کلوز A:
بیمهنامههای باربری تحت این کلوز دارای کاملترین پوششها بوده و برای کالاهای حساس و آسیبپذیر مورد استفاده قرار میگیرند و به استثنای مخاطرات ناشی از اقدامات عمدی بیمهگذار یا سوء نیت وی، کلیه خطرات را تحت پوشش قرار میدهند.
کلوزهای A، B و C به هیچ عنوان موارد زیر را تحت پوشش قرار نمیدهند:
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه قابل انتصاب به سوء عمل ارادی بیمه گذار.
- نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی کالای مورد بیمه.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نا مناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه برای حمل، مشروط بر اینکه
- بسته بندی یا آماده سازی قبل از شروع این بیمه انجام شده یا بوسیله بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشد و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بیمه شده را نداشته باشد.
- تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه.
- تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه ای که علت آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که مستقیم یا غیر مستقیم به علت یا ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیله ای باشد که با انرژی اتمی یا
- شکست هسته ای و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر با نیرو یا ماده رادیواکتیو کار کنند.
- عدم قابلیت دریا نوردی کشتی یا شناور یا نامناسب بودن کشتی یا شناور برای حمل این کالای مورد بیمه.
- نا مناسب بودن کانتینر یا وسیله حمل جهت حمل سالم مورد بیمه.
- جنگ . اعتصاب.
همچنین کلوزهای B و C به هیچ عنوان آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا قسمتی از آن توام با سوء نیت از طرف هر کس که باشد را تحت پوشش قرار نمیدهند.
راهنمای دریافت خسارت
اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و دریافت خسارت باربری:
الف- محمولات صادراتی – وارداتی:
- اعلام خسارت به موقع بیمه گذار
- بارنامه
- فاکتور خرید
- صورت بسته بندی
- گواهی مبداء
- راه نامه C.M.R در حمل های زمینی
- تصویر پشت و روی پروانه ورودی کالا
- قبوض انبار گمرکی
- صورت مجلس گمرکی یا بندری
- گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل(در صورت کسری کالا)
- گزارش بازدید نماینده خارجی(در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد)
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه (در مورد خسارت ناشی از حادثه)
- برگ جانشینی یا فرم وکالتنامه لاتین
ب- محمولات حمل و نقل داخلی:
- اعلام خسارت به موقع بیمه گذار
- بارنامه
- فاکنور یا سندی مبنی بر تعیین ارزش واقعی بیمه شده
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
- صورت مجلس یا گزارش کارشناسی شرکت بیمه مبنی بر تعیین میزان خسارت
ج- محمولات وسائط نقلیه آبی (شناورهای کوچک دریایی):
- اعلام خسارت بموقع بیمه گذار
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
- گزارش هواشناسی محل وقوع حادثه
- گواهی سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر وقوع حادثه
- پروانه ثبت و بهره برداری
- گزارش قابلیت دریاپیمایی از موسسات معتبر و مورد تایید سازمان بنادر و کشتیرانی
- گواهی نامه ایمنی سازمان بنادر و کشتیرانی
- آخرین مجوز خروج شناور از بندر مبداء
بیمه باربری صادراتی
این بیمهنامه کالاهایی که از ایران به مقصد کشورهای خارجی حمل می گردند و بر اساس شرایط فروش نیاز به بیمهنامه صادراتی دارند، را تحت پوشش قرار میدهد.
خطرات تحت پوشش دربیمهنامههای باربری وارداتی/صادراتی/ترانزیت:
- خسارت کلی یا (Total Loss):
- کلوز C:
- کلوز B:
- کلوز A:
معرفی بیمه نامه
خسارت کلی یا (Total Loss):
خسارت های ناشی از، از بین رفتن کل محموله در یک مرحله در اثر آتش سوزی
کلوز C:
این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار میدهد:
- آتشسوزی یا انفجار
- به گل نشستن، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
- واژگونشدن یا از راه یا از خط خارجشدن وسیله حمل زمینی
- تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
- تخلیه کالا در بندر اضطراری
- تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
- فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
- به دریا انداختن کالا جهت سبکسازی کشتی
کلوز B:
این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار میدهد:
- زلزله، آتشفشان یا صاعقه
- به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی
- ورود آب دریا ، دریاچه یا رودخانه به کشتی ، شناور ، محفظه کالا ، کانتینر و محل انبار
- تلف شدن کلی هر بسته کالا در کشتی یا شناور و یا تلف کلی هر بسته به علت افتادن به هنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی یا شناور
- علاوه بر این، خطرهای زیر با منظور نمودن درصد یا مبلغی به عنوان فرانشیز (سهم بیمه گذار از خسارت وارده) تحت پوشش این کلوز قرار میگیرند:
- دزدی، دله دزدی ، قلاب زدگی
- آبدیدگی ، روغنزدگی ، پارگی
- شکست، ریزش
- خسارت ناشی از کالای مجاور همچنین، خسارت ناشی از عدم تحویل یک بسته کامل تجاری نیز با پیوست نمودن کلوز PILFERAGE AND NONDELIVERY به کلوز B تحت پوشش این کلوز قرار میگیرد.
کلوز A:
بیمهنامههای باربری تحت این کلوز دارای کاملترین پوششها بوده و برای کالاهای حساس و آسیبپذیر مورد استفاده قرار میگیرند و به جز مواردی که به شرح زیر استثنا شده است،کلیه خطرات را تحت پوشش قرار میدهند.
کلوزهای A، B و C به هیچ عنوان موارد زیر را تحت پوشش قرار نمیدهند:
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه قابل انتصاب به سوء عمل ارادی بیمه گذار.
- نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی کالای مورد بیمه.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نا مناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه برای حمل، مشروط بر اینکه
- بسته بندی یا آماده سازی قبل از شروع این بیمه انجام شده یا بوسیله بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشد و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بیمه شده را نداشته باشد.
- تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه.
- تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه ای که علت آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که مستقیم یا غیر مستقیم به علت یا ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیله ای باشد که با انرژی اتمی یا
- شکست هسته ای و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر با نیرو یا ماده رادیواکتیو کار کنند.
- عدم قابلیت دریا نوردی کشتی یا شناور یا نامناسب بودن کشتی یا شناور برای حمل این کالای مورد بیمه.
- نا مناسب بودن کانتینر یا وسیله حمل جهت حمل سالم مورد بیمه.
- جنگ . اعتصاب.
همچنین کلوزهای B و C به هیچ عنوان آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا قسمتی از آن توام با سوء نیت از طرف هر کس که باشد را تحت پوشش قرار نمیدهند.
راهنمای دریافت خسارت
اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و دریافت خسارت باربری:
الف- محمولات صادراتی – وارداتی:
- اعلام خسارت به موقع بیمه گذار
- بارنامه
- فاکتور خرید
- صورت بسته بندی
- گواهی مبداء
- راه نامه C.M.R در حمل های زمینی
- تصویر پشت و روی پروانه ورودی کالا
- قبوض انبار گمرکی
- صورت مجلس گمرکی یا بندری
- گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل(در صورت کسری کالا)
- گزارش بازدید نماینده خارجی(در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد)
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه (در مورد خسارت ناشی از حادثه)
- برگ جانشینی یا فرم وکالتنامه لاتین
ب- محمولات حمل و نقل داخلی:
- اعلام خسارت به موقع بیمه گذار
- بارنامه
- فاکنور یا سندی مبنی بر تعیین ارزش واقعی بیمه شده
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
- صورت مجلس یا گزارش کارشناسی شرکت بیمه مبنی بر تعیین میزان خسارت
ج- محمولات وسائط نقلیه آبی (شناورهای کوچک دریایی):
- اعلام خسارت بموقع بیمه گذار
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
- گزارش هواشناسی محل وقوع حادثه
- گواهی سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر وقوع حادثه
- پروانه ثبت و بهره برداری
- گزارش قابلیت دریاپیمایی از موسسات معتبر و مورد تایید سازمان بنادر و کشتیرانی
- گواهی نامه ایمنی سازمان بنادر و کشتیرانی
- آخرین مجوز خروج شناور از بندر مبداء
بیمه باربری داخلی
بیمه نامههای باربری داخلی یکی از بیمهنامه های باربری است که صاحبان کالا جهت تحت پوشش قرار دادن محموله هایی که مبدأ و مقصد حمل آنها یکی از شهرهای ایران میباشند، آن را تهیه مینمایند.
خطرات تحت پوشش در بیمه حمل و نقل داخلی از دو گروه تشکیل میشوند:
- خطرات اصلی:آتشسوزی و حادثه وسیله نقلیه شامل: تصادف، تصادم، واژگونی و سقوط وسیله نقلیه
- خطرات اضافی که بر حسب توافق و با دریافت حق بیمه اضافی هنگام صدور بیمهنامه به خطرات اصلی اضافه می شوند از قبیل خسارتهای ناشی از بارگیری، تخلیه، سرقت کل محموله به همراه وسیله نقلیه، آب دیدگی و سقوط کالای مورد بیمه از روی وسیله حمل.
راهنمای دریافت خسارت
اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و دریافت خسارت باربری:
الف- محمولات صادراتی – وارداتی:
- اعلام خسارت به موقع بیمه گذار
- بارنامه
- فاکتور خرید
- صورت بسته بندی
- گواهی مبداء
- راه نامه C.M.R در حمل های زمینی
- تصویر پشت و روی پروانه ورودی کالا
- قبوض انبار گمرکی
- صورت مجلس گمرکی یا بندری
- گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل(در صورت کسری کالا)
- گزارش بازدید نماینده خارجی(در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد)
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه (در مورد خسارت ناشی از حادثه)
- برگ جانشینی یا فرم وکالتنامه لاتین
ب- محمولات حمل و نقل داخلی:
- اعلام خسارت به موقع بیمه گذار
- بارنامه
- فاکنور یا سندی مبنی بر تعیین ارزش واقعی بیمه شده
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
- صورت مجلس یا گزارش کارشناسی شرکت بیمه مبنی بر تعیین میزان خسارت
ج- محمولات وسائط نقلیه آبی (شناورهای کوچک دریایی):
- اعلام خسارت بموقع بیمه گذار
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
- گزارش هواشناسی محل وقوع حادثه
- گواهی سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر وقوع حادثه
- پروانه ثبت و بهره برداری
- گزارش قابلیت دریاپیمایی از موسسات معتبر و مورد تایید سازمان بنادر و کشتیرانی
- گواهی نامه ایمنی سازمان بنادر و کشتیرانی
- آخرین مجوز خروج شناور از بندر مبداء
بیمه باربری ترانزیت
مبدأ و مقصد برخی از حملها در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران بوده و کشور ایران تنها در مسیر حمل قرار دارد. برای تحت پوشش قرار دادن محمولاتی که به این روش حمل میگردند بیمه نامه های باربری ترانزیت صادر میگردد.
خطرات تحت پوشش دربیمهنامههای باربری ترانزیت:
- خسارت کلی یا (Total Loss):
- کلوز C:
- کلوز B:
- کلوز A:
معرفی بیمه نامه
خسارت کلی یا (Total Loss):
خسارت های ناشی از، از بین رفتن کل محموله در یک مرحله در اثر آتش سوزی
کلوز C:
این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار میدهد:
- آتشسوزی یا انفجار
- به گل نشستن، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
- واژگونشدن یا از راه یا از خط خارجشدن وسیله حمل زمینی
- تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
- تخلیه کالا در بندر اضطراری
- تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
- فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
- به دریا انداختن کالا جهت سبکسازی کشتی
کلوز B:
این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار میدهد:
- آتشسوزی یا انفجار
- به گل نشستن، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
- واژگونشدن یا از راه یا از خط خارجشدن وسیله حمل زمینی
- تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
- تخلیه کالا در بندر اضطراری
- تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
- فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
- به دریا انداختن کالا جهت سبکسازی کشتی
- علاوه بر این، خطرهای زیر با منظور نمودن درصد یا مبلغی به عنوان فرانشیز (سهم بیمه گذار از خسارت وارده) تحت پوشش این کلوز قرار میگیرند:
- دزدی، دله دزدی ، قلاب زدگی
- آبدیدگی ، روغنزدگی ، پارگی
- شکست، ریزش
- خسارت ناشی از کالای مجاور همچنین، خسارت ناشی از عدم تحویل یک بسته کامل تجاری نیز با پیوست نمودن کلوز PILFERAGE AND NONDELIVERY به کلوز B تحت پوشش این کلوز قرار میگیرد.
کلوز A:
بیمهنامههای باربری تحت این کلوز دارای کاملترین پوششها بوده و برای کالاهای حساس و آسیبپذیر مورد استفاده قرار میگیرند و به استثنای مخاطرات ناشی از اقدامات عمدی بیمهگذار یا سوء نیت وی، کلیه خطرات را تحت پوشش قرار میدهند.
کلوزهای A، B و C به هیچ عنوان موارد زیر را تحت پوشش قرار نمیدهند:
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه قابل انتصاب به سوء عمل ارادی بیمه گذار.
- نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی کالای مورد بیمه.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نا مناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه برای حمل، مشروط بر اینکه
- بسته بندی یا آماده سازی قبل از شروع این بیمه انجام شده یا بوسیله بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشد و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بیمه شده را نداشته باشد.
- تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه.
- تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه ای که علت آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که مستقیم یا غیر مستقیم به علت یا ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیله ای باشد که با انرژی اتمی یا
- شکست هسته ای و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر با نیرو یا ماده رادیواکتیو کار کنند.
- عدم قابلیت دریا نوردی کشتی یا شناور یا نامناسب بودن کشتی یا شناور برای حمل این کالای مورد بیمه.
- نا مناسب بودن کانتینر یا وسیله حمل جهت حمل سالم مورد بیمه.
- جنگ . اعتصاب.
همچنین کلوزهای B و C به هیچ عنوان آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا قسمتی از آن توام با سوء نیت از طرف هر کس که باشد را تحت پوشش قرار نمیدهند.
راهنمای دریافت خسارت
اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و دریافت خسارت باربری:
الف- محمولات صادراتی – وارداتی:
- اعلام خسارت به موقع بیمه گذار
- بارنامه
- فاکتور خرید
- صورت بسته بندی
- گواهی مبداء
- راه نامه C.M.R در حمل های زمینی
- تصویر پشت و روی پروانه ورودی کالا
- قبوض انبار گمرکی
- صورت مجلس گمرکی یا بندری
- گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل(در صورت کسری کالا)
- گزارش بازدید نماینده خارجی(در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد)
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه (در مورد خسارت ناشی از حادثه)
- برگ جانشینی یا فرم وکالتنامه لاتین
ب- محمولات حمل و نقل داخلی:
- اعلام خسارت به موقع بیمه گذار
- بارنامه
- فاکنور یا سندی مبنی بر تعیین ارزش واقعی بیمه شده
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
- صورت مجلس یا گزارش کارشناسی شرکت بیمه مبنی بر تعیین میزان خسارت
ج- محمولات وسائط نقلیه آبی (شناورهای کوچک دریایی):
- اعلام خسارت بموقع بیمه گذار
- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
- گزارش هواشناسی محل وقوع حادثه
- گواهی سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر وقوع حادثه
- پروانه ثبت و بهره برداری
- گزارش قابلیت دریاپیمایی از موسسات معتبر و مورد تایید سازمان بنادر و کشتیرانی
- گواهی نامه ایمنی سازمان بنادر و کشتیرانی
- آخرین مجوز خروج شناور از بندر مبداء